Historie
Det er vanskelig å spore opprinnelsen til uniform så er det ingen omfattende skriftlig historie, men heller en rekke kjente påvirkninger. Selv uniformer kan ofte anses som konservativ og gammeldags, har uniformer de siste årene endret seg som samfunnskleskoder har endret seg. Lite er kjent før erkebiskopen av Canterbury beordret munkene å bære en bestemt kloster form av kjole. Til tross for dette eksempelet, røttene til dagens moderne uniform kommer hovedsakelig fra kollegiale uniformer i England. Universiteter, grunnskoler og videregående skoler brukt uniformer som en markør av klasse og status, som igjen fungerte som en grense. Så tidlig som i det sekstende århundre, ble uniformer utnyttet og ble mer spesifikk som ulike motetrender ble uønsket til universitetet.
Effekter av uniformer på studenter
positive
Tilhengerne av uniformer har foreslått flere grunner som støtter deres implementering og hevder deres suksess i skolen. En rekke av disse påstandene har ingen forskning som støtter dem. Noen av disse proffene inkluderer følgende: Advokatene mener at uniformer påvirke studentenes sikkerhet etter:
• Senking student victimization
• Reduser gjengen aktivitet og kamper
• Skille fremmede fra studenter i skolebygg
negativer
Den motsatte siden av uniformer har hevdet sin ineffektivitet hjelp av en rekke begrunnelser, en rekke som har forskning som støtter dem. Noen av de cons til skoleuniformer inneholde følgende juridiske, økonomiske, og tvilsom effektivitet bekymringer: Den primære bekymring med skoleuniformer eller strenge kleskoder er at det begrenser muligheten for elevene å uttrykke seg. Klær blir sett på som et gjennomsnitt av uttrykk - å gjøre alle elevene de samme klærne eller begrense dem til hva de kan bære kan forstyrre deres følelse av identitet. En av de viktigste kontroversene kan ligge innenfor Kleskode Politikk kontra ytringsfrihet. Denne slår fast at elevene ikke kan bære de nyeste trendene, mid-drift, eller klær som skole funn som avbryter læringsmiljø. Imidlertid kan studenter slitasje klær gjenstander som uttrykker sin religion. "Både Grunnloven og de fleste statlige lover beskytte elevenes rettigheter til å bære religiøse antrekk inool skolen, som for eksempel bruk av en turban, yarmulke, eller hodet skjerf."
没有评论:
发表评论