2017年3月15日星期三

Införandet av skoluniform

En skoluniform är en enhetlig som bärs av studenter främst för en skola eller på annat sätt läroanstalt. De är vanliga inprimary och gymnasieskolor i olika länder. Även om det ofta används omväxlande, det finns en viktig skillnad mellan klädsel och skoluniformer: enligt forskare som Nathan Joseph, kläder endast betraktas som en enhetlig när det "fungerar som en grupp emblem, intygar en institutions legitimitet genom att avslöja individens relativa positioner och undertrycker individualitet. " Ett exempel på en enhetlig skulle kräva vit knapp-downs och band för pojkar och veckade kjolar för flickor, med de båda bär jackor. En enhetlig kan även vara så enkelt som att kräva halsbands skjortor, eller begränsa färgval och begränsa objekt studenter tillåts bära. En klädkod, å andra sidan, är mycket mindre restriktiv, och fokuserar "på att främja ödmjukhet och motverka antisociala mode uttalanden", enligt Marian Wilde. Exempel på en klädkod skulle inte tillåta slet kläder, inga logotyper eller begränsa mängden av huden som kan visas.
Historia
Det är svårt att spåra ursprunget till den enhetliga eftersom det inte finns någon omfattande skriftlig historia utan snarare en mängd kända influenser. Även uniformer ofta kan anses vara försiktig och gammaldags, har uniformer under de senaste åren förändrats samhälleliga klädsel har förändrats. Lite är känt före ärkebiskopen av Canterbury beordrade munkar att bära en särskild kloster form av klänning. Trots detta exempel rötter moderna uniform kommer främst från de kollegiala uniformer i England. Universitet, grundskolor och gymnasieskolor uniformer som en markör för klass och status, vilket i sin tur fungerade som en gräns. Redan som femtonhundratalet, var uniformer utnyttjas och blev mer specifik som olika modetrender blev önskvärt att universitetet.

Effekter av uniformer på studenter
positiva
Förespråkare för uniformer har föreslagit flera skäl som stöder genomförandet och hävdar deras framgång i skolan. En mängd av dessa påståenden har ingen forskning som stöder dem. Vissa av dessa för- innefattar följande: förespråkar tror att uniformer påverkar studenten säkerheten genom:
• Sänkning elev utsatthet
• Minska gäng aktivitet och slagsmål
• Skilja främlingar från elever i skolbyggnader
negativ
Den motsatta sidan av uniformer har hävdat sin ineffektivitet med hjälp av olika motiveringar, en mängd som har forskning som stöder dem. Några av de nackdelar med skoluniform inkluderar följande juridiska, ekonomiska och tvivelaktiga effektivitet oro: Det viktigaste med skoluniformer eller strikta klädkoder är att det begränsar möjligheterna för eleverna att uttrycka sig. Kläder ses som ett medelvärde av uttryck - att alla elever bära samma kläder eller begränsa dem till vad de kan bära kan störa deras känsla av identitet. En av de viktigaste kontroverser kan ligga inom Klädkod Policies mot yttrandefriheten. Detta bekräftar att eleverna inte kan bära de senaste trenderna, mid-drift, eller kläder som skolan fynd som avbryter inlärningsmiljö. Däremot kan eleverna bära kläder artefakter som uttrycker sin religion. "Både konstitutionen och de flesta statliga lagar skyddar studenternas rätt att bära religiös klädsel inool skolan, såsom att bära turban, yarmulke, eller sjalett

没有评论:

发表评论